Friday 30 November 2012

Puisi Melayu : Sajak


Sajak : Bicara Seni

Dulu..
Orang sering berbicara
tentang seni
tentang puisi
kerana pada baris seni dan puisi
ada keindahan
ada pengajaran.
Kini....
anak-anak muda
hanyut dalam fantasi
tiada siapa lagi menghiraukan
kemerduan syair
tiada siapa lagi mengendahkan
keindahan bait pantun
kemerduan seloka dan puisi.
Karya sastera
yang ingin kita warisi itu
entah ke mana tenggelamnya
lenyap dalam almari warisan
ditelan arus zaman.
 
 
SAJAK MENUJU KEJAYAAN
 
Jika ingin menggapai awan
jika ingin mencapai kejayaan
aku berpegang kepada janji
tidak mungkin aku mungkiri.
 
Walau sengsara aku pejamkan
sekali aku bertekad terus kukotakan
sekalipun bara panas yang kugenggam
tidak akan kulepaskan.
 
Jika kejayaan menjadi harapan
tidak kumahu sekadar impian
tidak sekali aku berganjak
setelah langkahku bergerak
akan terus aku gerakkan.
 
Puncak jaya yang kucitakan,
biar apa pun di hadapanku,
akan kutuju dengan keyakinan
jangan undur nanti kecundang
walau berjambak rintangan yang datang.
 
 
SAJAK MENONGKAH ARUS
 
Biar ombak menghempas
biar onar mengganas
tak akan terhapus
tak akan tercalar
dia yang yakin
dia yang berani.
 
Biar persekitaran jadi jemu
biar harta jadi abu
tak akan cair
tak akan lumpuh
dia yang sarat
dengan impian
dia yang sarat
dengan pedoman.
 
Biar berat kewajipan
biar pahit pengalaman
tak akan pendam jiwa
dia yang sarat
dengan keikhlasan
dia yang sarat
dengan itlizam.

No comments:

Post a Comment